تخارستان       ویژهء اقتصاد، بانکداری و امور مالی           TAKHARISTAN
تخارستان       ویژهء اقتصاد، بانکداری و امور مالی           TAKHARISTAN

تخارستان ویژهء اقتصاد، بانکداری و امور مالی TAKHARISTAN

اقتصادی، بانکیداری وامور مالی

قالین افغانی مقام اول را گرفت

قالین افغانیاتاق تجارت و صنایع افغانستان اعلام کرد که قالی افغانی در  نمایشگاه سالانه دوبی در میان قالی های چندین کشور به مقام اول رسیده است.

این نمایشگاه با حضور حدود صد شرکت تولید کننده قالی از کشورهای افغانستان، ایران، پاکستان، نپال، ترکمنستان، ترکیه، قزاقستان و هند برای یک ماه در فرودگاه دوبی برگزار شده بود.

در این نمایشگاه قالی دستباف افغانی در میان قالی های تولیدی این کشورها به مقام اول رسید.

قربان حقجو، رئیس اتاق تجارت و صنایع افغانستان که به همین مناسبت در مراسمی در کابل سخن می

ادامه مطلب ...

نرخ طلا در افغانستان افزایش یافت

11 حوت 1389

نرخ طلاو تیل نسبت به هفته گذشته افزایش یافته اما درقیمت گاز کاهش به عمل آمده است.

دکاندران مندوی شهر کابل میگویند که در نرخ مواد ارتزاقی کدام تفاوت خاص نسبت به هفته گذشته به عمل نیآمده است.

محمد نعیم یکتن از دکانداران جاده آسمایی در مورد بهای مواد ارتزاقی می گوید که: " طی هفته جاری در مقایسه به هفته گذشته درقیمت مواد خوراکی کدام تفاوت خاص به وجود نیآمده است".

ادامه مطلب ...

راهکار های خروچ از بحران اقتصادی جهان

ارزیابی راهکارهای ارائه شده به همراه نقد اولیه برای هر یک از آنها به شرح زیر است:

حد بهینه تزریق منابع مالی در اقتصادهای ملی برای افزایش تقاضا به منظور ایجاد اشتغال کدام است؟ همچنین این تزریق در چه زمان هایی باید صورت گیرد؟ آیا باید تزریق منابع مالی را یکباره انجام داد یا در طی زمان و چگونه؟ اینها مسائلی اساسی است که برخی کشورها از جمله فرانسه و آلمان را به شدت نگران کرده است. به عنوان نمونه می‌توان به اظهارات وزیر مالیه فرانسه در این خصوص اشاره کرد. ایشان به هیچ وجه موافق اجرای طرح محرک‌های مالی به صورت دیکته شده و از قبل تعیین شده نیست و

ادامه مطلب ...

این 10 نفر مقصر اصلی بحران جهانی اقتصاد هستند

همانطور که همه می دانند گوردن برون حدود 10سال پیش طی یک سخنرانی در دانشگاه هاروارد بحران اقتصادی جهانی را پیش بینی کرده بود. اما متاسفانه او کار زیادی برای جلوگیری از آن نکرد.

کیهان: نمی توان انفجار حباب مسکن و ورشکستگی بازارهای مالی را ناشی از تصمیم اشتباه یک نفر دانست. غیرممکن است که بتوان انگشت اتهام را روی یک نفر نشانه رفت. اما با این حال تایمز سعی کرده اندکی شفاف سازی کند. در زیر به 9مرد و یک زن اشاره شده که مقصر اصلی بحران بشمار می روند.

ادامه مطلب ...

بحران اقتصادی جهان عمیق‌تر شده است

اولیور بلانچارد، اقتصاددان ارشد صندوق بین‌المللی پول مقاله مفصلی در مورد بحران کنونی اقتصاد جهانی نوشته است‌. وی در این مقاله به بررسی این بحران و تاثیر آن بر کشورهای مختلف جهان پرداخته است که خلاصه‌ای از آن را می‌خوانید. 

در سال 2008 میلادی اقتصاد جهان بدترین بحران طی 60سال اخیر را تجربه کرد. در نیمه اول دهه حاضر فضای حاکم بر اقتصاد به گونه ای بود که سرمایه‌گذاران، بنگاه‌های تولیدی و مصرف‌کنندگان انتظار آینده روشنی را داشتند و ریسک فعالیت اقتصادی خود را بسیار پایین ارزیابی می‌کردند‌.

ادامه مطلب ...

ذخایر ارزی وطلای کشورهای جهان

سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) در این گزارش ذخایر ارزی و طلای چین را 2033 میلیارد دالر اعلام کرد و به این ترتیب این کشور غنی ترین ذخایر ارزی جهان را به خود اختصاص داده است.
بنابراین گزارش، جا پا ن و روسیه نیز با ذخایر ارزی و طلای 945 میلیارد دالر و 435 میلیارد دالر به ترتیب در رده های دوم و سوم از لحاظ پر بودن ذخایر ارزی قرار گرفتند.این گزارش حاکی است: ذخایر ارزی و طلای کشورهای تایوان 296 میلیارد دالر، هند 250، فرانسه 204، کوریای جنوبی 201، برازیل 197، سنگاپور 168 و ها نکا نگ 165 میلیارد دالر اعلام شد و این کشورها رتبه های چهارم تا دهم را

ادامه مطلب ...

نگاه درست به زنده گی

LIFEمرد را به عقلش نه به ثروتش

زن را به وفایش نه به جمالش

دوست را به محبتش نه به کلامش

عاشق را صبرش نه به ارعایش

مال را به برکتش نه به اندازه اش

موتر را به کارائیش نه به مدلش

غذا را به کیفیتش نه به کمیتش

درس را به استادش نه به سختیش

ادامه مطلب ...

آغاز کار تلویزیون کشورهای فارسی زبان در نوروز 1390

 ایران تجهیزات ضروری برای راه اندازی تلویزیون مشترک کشورهای فارسی ربان را ازآلمان به تاجکستان وارد کرده است. مسئولان سفارت ایران در دوشنبه می گویند که انتظار می رود این تلویزیون در آستانه نوروز ۱۳۹۰ فعال شود.

 سفیر ایران در تاجکستان قرار است برای حل برخی مسائل در این زمینه به کابل سفرکند وبا وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان ملاقات انجام دهد.

یک مسئول سفارت ایران در دوشنبه در صحبت با بی بی سی، ادعای اسدالله رحمان اف، رئیس کمیته رادیو و تلویزیون تاجیکستان در باره آماده نبودن ایران برای آغاز کار این تلویزیون مشترک را تکذیب کرد

 

ادامه مطلب ...

اندازه گیری فشار خون 'متحول خواهد شد'

دانشمندان می گویند دستگاهی که مانند ساعت مچی به دست بسته می شود می تواند در چند سال آینده نظارت بر فشار خون را کاملا متحول کند

محققان در دانشگاه لستر و در سنگاپور دستگاهی ساخته اند که فشار خون در بزرگترین شریان بدن را اندازه می گیرد.شواهد نشان می دهد که این دستگاه فشار خون را در مقایسه با دستگاهی که بر بازو بسته می شود خیلی دقیقتر اندازه می گیرد.این فناوری که با بودجه وزارت بهداشت بریتانیا ساخته شده، با کمک حسگری کار می کند که موج تپش شریان را ضبط می کند. این اطلاعات سپس همراه با اندازه فشار خون که به شیوه سنتی از مچ گرفته شده به داخل کامپیوتری

ادامه مطلب ...