تخارستان       ویژهء اقتصاد، بانکداری و امور مالی           TAKHARISTAN
تخارستان       ویژهء اقتصاد، بانکداری و امور مالی           TAKHARISTAN

تخارستان ویژهء اقتصاد، بانکداری و امور مالی TAKHARISTAN

اقتصادی، بانکیداری وامور مالی

آغاز کار تلویزیون کشورهای فارسی زبان در نوروز 1390

 ایران تجهیزات ضروری برای راه اندازی تلویزیون مشترک کشورهای فارسی ربان را ازآلمان به تاجکستان وارد کرده است. مسئولان سفارت ایران در دوشنبه می گویند که انتظار می رود این تلویزیون در آستانه نوروز ۱۳۹۰ فعال شود.

 سفیر ایران در تاجکستان قرار است برای حل برخی مسائل در این زمینه به کابل سفرکند وبا وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان ملاقات انجام دهد.

یک مسئول سفارت ایران در دوشنبه در صحبت با بی بی سی، ادعای اسدالله رحمان اف، رئیس کمیته رادیو و تلویزیون تاجیکستان در باره آماده نبودن ایران برای آغاز کار این تلویزیون مشترک را تکذیب کرد

 


به گفته این منبع، ایران کلیه تجهیزات ضروری برای آغاز کار این تلویزیون را از آلمان خریداری و به تاجیکستان وارد کرده است.

وی افزود: "یک شرکت آلمانی آماده است در طول بیست روز این تجهیزات را نصب و به کارمندان نحوه استفاده از آنها را آموزش بدهد."

ولی به گفته این مسئول سفارت ایران، ساختمانی که دولت تاجیکستان برای تأسیس دفتر این تلویزیون در شهر دوشنبه اختصاص داده است، به صورت کامل بازسازی و تکمیل نشده است . 

از جمله، به گفته این منبع، شرایط آکوستیکی استودیوها هنوز آماده نشده است و به همین دلیل متخصصین آلمانی نمی توانند به نصب تجهیزات شروع کنند.

با این وجود، گفته می‌شود که ایران برای آغاز کار این تلویزیون مشترک حدود ۳۰۰ ساعت برنامه های تولیدی و آرشیوی تهیه کرده است. تاجیکستان نیز می گوید که مشغول تهیه مقداری برنامه برای این تلویزیون است.

از این مسئول سفارت ایران پرسیدیم که آیا اختلاف نظرها با افغانستان در مورد راه‌اندازی تلویزیون مشترک کشورهای فارسی‌زبان حل شده‌اند یا خیر؟

در گذشته افغانستان ادعا داشت که بخش عمده جمعیت این کشور فارسی‌زبان نیستند و این تلویزیون باید برنامه هایی را به زبان پشتو نیز تهیه و پخش کند.

در پاسخ به این سؤال، این مسئول سفارت ایران گفت که سفیر ایران در دوشنبه قرار است در اولین فرصت عازم افغانستان شود و با وزیر فرهنگ و اطلاعات این کشور در این زمینه ملاقاتی انجام دهد. 

تصمیم برای تأسیس یک شبکه تلویزیونی برای کشوهای همزبان در دیدار رؤسای جمهوری سه کشور فارسی زبان، یعنی افغانستان، تاجیکستان و ایران در سال ۲۰۰۶ اتخاذ شده بود.

طبق توافقات سه جانب، تأمین مالی فعالیت این تلویزیون از جانب ایران صورت می‌گیرد و تاجیکستان برای فعالیت این شبکه بنا و شرایط فنی فراهم می‌کند.

ولی به دلایل مختلف راه‌اندازی این شبکه تلویزیونی در چند سال اخیر به تعویق افتاده است. 

سال قبل مقامات کمیته رادیو و تلویزیون تاجیکستان از آن اظهار نگرانی کرده بودند که قرار بود در آستانه نوروز سال گذشته این تلویزیون به کار آغاز کند، اما این اتفاق رخ نداد.

در همین حال، صاحب‌نظران در مورد احتمال بروز اختلافات تازه بر سر نحوه فعالیت این تلویزیون مشترک هشدار می‌دهند. 

به گفته آنها، افغانستان و ایران کشورهای دارای نظام اسلامی هستند، ولی تاجیکستان کشور دنیوی (سکولار) محسوب می‌شود.

به این ترتیب، امکان دارد موضوع پوشش و لباس، برنامه‌های تفریحی و تبلیغ ارزش های اسلامی باعث بروز اختلافات میان دست‌اندرکاران سه کشور گردد. 

رستاقی