تخارستان       ویژهء اقتصاد، بانکداری و امور مالی           TAKHARISTAN
تخارستان       ویژهء اقتصاد، بانکداری و امور مالی           TAKHARISTAN

تخارستان ویژهء اقتصاد، بانکداری و امور مالی TAKHARISTAN

اقتصادی، بانکیداری وامور مالی

نرخ طلا در افغانستان افزایش یافت

11 حوت 1389

نرخ طلاو تیل نسبت به هفته گذشته افزایش یافته اما درقیمت گاز کاهش به عمل آمده است.

دکاندران مندوی شهر کابل میگویند که در نرخ مواد ارتزاقی کدام تفاوت خاص نسبت به هفته گذشته به عمل نیآمده است.

محمد نعیم یکتن از دکانداران جاده آسمایی در مورد بهای مواد ارتزاقی می گوید که: " طی هفته جاری در مقایسه به هفته گذشته درقیمت مواد خوراکی کدام تفاوت خاص به وجود نیآمده است".

وی افزود که فی بوری- 25 -کیلویی برنج اعلی- 1350- افغانی و هفته گذشته نیز به همین نرخ به فروش میرسید وفی بوری 50- کیلوی بوره- 2200- افغانی که طی هفته گذشته نیز به همین نرخ بفروش میرسید.

همچنان فی قطی - 16- لیتره روغن شایسته - 1250- افغانی و هفته گذشته به نیز عین قیمت به فروش میرسید و فی بوری- 50- کیلویی آرد قزاقستانی -1200- افغانی و هفته قبلی نیز به همین نرخ به فروش میرسید.

نامبرده اضافه کرد که فی کیلو چای سیاه افریقایی -200 -افغانی و د رهفته گذشته نیز به همین نرخ به فروش میرسید همچنان فی کیلو چای سبز اندونیزیایی 80ا افغانی و هفته گذشته به عین نرخ به فروش میرسید.

آقای نعیم، یگانه علت کاهش و افزایش مواد ارتزاقی را کمبود مواددر کشور دانسته ومیافزاید که زمانیکه مال از کشور های همسایه به طور متدوام وارد افغانستان گردد قیمت ها کاهش مییابد اگر کم وارد شود طبعاً نرخ مواد خوراکی نیز افزایش میآبد.

شمس الدین یکتن از گاز فروشان جاده آسمایی در مورد قیمت گاز به خبرنگار آژانس خبری وخت گفت:

"طی هفته جاری نسبت به هفته قبلی در فی کیلو گاز 10 افغانی کاهش به عمل آمده است که فی کیلو گاز 45 افغانی درحالیکه درهفته گذشته 55 افغانی به فروش میرسید."

محمد فهیم یکتن ازدکانداران طلا فروشی متروپول درمورد قیمت طلا به خبرنگار وخت گفت:

"نرخ طلا در مقایسه به هفته قبلی رو به افزایش بوده که در فی گرام 50 افغانی افزایش به عمل آمده است."

وی علاوه کرد که فی گرام طلایی عربی- 1750- افغانی و هفته گذشته -1700- افغانی به فروش میرسید و فی گرام طلایی سنگارپوری 1800 افغانی و هفته قبل- 1750- افغانی به فروش میرسید .

به گفته وی همچنان فی گرام طلایی ایرانی - 1550 -افغانی و هفته گذشته- 1500 -افغانی به فروش میرسید.

آقا فهیم میگوید که افزایش و کاهش نرخ طلا بستگی به قیمت اسعار ندارد بلکه طلا خود ش قیمت جهانی داشته است .


حسان الله یکتن از صرافان دهمزنگ درمورد قیمت اسعار به خبرنگار آژانس خبری وخت گفت: "طی هفته جاری نسبت به گذشته در نرخ اسعار کدام تفاوت خاص به عمل نیآمده است ".

به گفته وی، فی دالر امریکایی درمقابل افغانی فروش 45،20- پول و خرید45 – افغانی میباشد ودر هفته گذشته نیز به همین نرخ به فروش میرسید.

همچنان یک هزار کلدار پاکستانی در مقابل افغانی فروش 530 – وخرید- 10 5– افغانی و هفته گذشته نیز به عین قیمت به فروش میرسید .

شیریالی یکتن از تیل فروشان پنجشیروات حصه دوم خیرخانه د رمورد قیمت تیل به خبرنگار آژانس خبری وخت گفت که نسبت به هفته گذشته د رفی لیتر تیل پترول و دیزل 4 افغانی افزایش آمده است.

وی گفت :" فی لیتر تیل پترول -55 - افغانی و هفته گذشته 51 - افغانی به فروش میرسید همچنان فی لیتر تیل دیزل نیز 55- افغانی و هفته گذشته 51 افغانی به فروش میرسید ".

ارغندیوال وزیر اقتصاد کشور نیز در مورد افزایش تیل در بازار کابل به خبرنگار آژانس خبری وخت چنین گفت :

درطول تاریخ در افغانستان تیل از صد دالر بلند نرفته بود اما حالا قیمت تیل از صد ها دالر افزایش یافته چون نرخ جهانی میباشد مگر متاسفانه درافغانستان وقتی که درقیمت ها افزایش بیاید به ندرت پائین میاید.

وی یگانه علت اساسی افزایش نرخ مواد نفت به خصوص تیل را بی پروای و منفعت طلبی بیشتر تاجران دانسته ومیگویدکه ،این مربوط به تاجر میشود زمانیکه قیمت جهانی افزایش مییابد متصل به آن نرخ را افزایش میدهند درحالیکه نرخ ها کاهش مییابد در آن صورت تجار مواجه به آن قیمت را پاین نمیآرد.

وی افزود که وزارت تجارت در این راستا ت رای کاهش مواد نفتی به خصوص تیل تدابیری جدی را انجام خواهد داد.

منبع:سایت خبری وخت

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد