تخارستان       ویژهء اقتصاد، بانکداری و امور مالی           TAKHARISTAN
تخارستان       ویژهء اقتصاد، بانکداری و امور مالی           TAKHARISTAN

تخارستان ویژهء اقتصاد، بانکداری و امور مالی TAKHARISTAN

اقتصادی، بانکیداری وامور مالی

قالین افغانی مقام اول را گرفت

قالین افغانیاتاق تجارت و صنایع افغانستان اعلام کرد که قالی افغانی در  نمایشگاه سالانه دوبی در میان قالی های چندین کشور به مقام اول رسیده است.

این نمایشگاه با حضور حدود صد شرکت تولید کننده قالی از کشورهای افغانستان، ایران، پاکستان، نپال، ترکمنستان، ترکیه، قزاقستان و هند برای یک ماه در فرودگاه دوبی برگزار شده بود.

در این نمایشگاه قالی دستباف افغانی در میان قالی های تولیدی این کشورها به مقام اول رسید.

قربان حقجو، رئیس اتاق تجارت و صنایع افغانستان که به همین مناسبت در مراسمی در کابل سخن می

گفت، از دولت این کشور خواست که برای ایجاد شغل و تقویت صنعت قالیبافی به این صنعت توجه بیشتر کند.

او تاکید کرد که دولت باید به تولیدکنندگان قالی کمک کند تا حرفه قالیبافی به گفته او از حرفه ای خانوادگی به پیشه ای تجارتی تبدیل شود.

آقای حقجو گفت: "اگر کمی در این مورد توجه شود، ما می توانیم به سرعت بازارهای غرب، آمریکا و منطقه را در زمینه صنایع دستی و مخصوصا قالی به دست بیاوریم."

او افزود: "صنعت قالی در افغانستان خانوادگی است. خانواده ها از نسل به نسل در این پیشه مشغول هستند. ضمن این که این خانواده ها تقویت شوند، ما باید این صنعت را از بین خانواده ها بیرون بکشیم و آن را به حرفه ای تجارتی تبدیل کنیم، تا تمام مردمی که در افغانستان علاقه‌مند هستند بتوانند به تولید قالی بپردازند."

آقای حقجو تاکید کرده است که صنعت قالی باید تجارتی شود.

در همان حال آصف ننگ معاون وزارت معارف (آموزش و پرورش) افغانستان گفت که این وزارت به زودی مکاتب (مدارس) حرفه ای را در زمینه تولید و طراحی قالی در این کشور تشکیل خواهد کرد.

آقای ننگ گفت: "ما در صدد آن هستیم تا هفت آکادمی صنایع دستی را ایجاد کنیم."

به گفته او، در این مراکز آموزشی ده حرفه تولیدی، از جمله صنایع دستی، که تولید و طراحی قالی هم شامل آن خواهد بود، تدریس خواهد شد.

قالین یکی از مهمترین قلم های صادراتی افغانستان است، ولی جنگ سبب شده که قالیبافان این کشور به کشورهای همسایه، به ویژه پاکستان مهاجر شوند و قالی های تولیدی آنها و حتی شمار زیادی از قالیبافان داخل افغانستان از طریق پاکستان به عنوان محصولات تولیدی پاکستان به بازارهای جهانی صادر شود.

گفته می شود که دولت پاکستان شرایط نسبتا خوبی را برای قالیبافان افغان در این کشور فراهم کرده و به این وسیله آنها را تشویق به تولید قالی در پاکستان کرده است.

به گفته مقامهای وزارت تجارت (بازرگانی) افغانستان، پاکستان سالانه بیش از پانصد میلیون دلار از بابت تولید و صادرات قالی هایی که به وسیله افغانها بافته می شود به دست می آورد.

در گذشته قالیبافی از حرفه های اصلی ازبکها در شمال افغانستان شمرده می شد، اما در سالهای اخیر شماری دیگر از شهروندان افغان هم به تولید قالی رو آورده اند.

مقامهای وزارت تجارت افغانستان گفته اند که در حال حاضر نزدیک به شش میلیون نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم در تولید، تجارت و صدور قالی نقش دارند.

با وجود این، برخی از مقامهای افغان گفته اند که صادرات قالی افغانستان در سه سال اخیر رو به کاهش بوده است.

ناامنی، کمبود امکانات و وسائل کافی، از مهمترین دلائل کاهش صادرات قالی افغانی خوانده شده است.

منبع:بی بی سی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد